Sinds 1 april 2025 is de nieuwe HOP-regeling (Horeca Ontwikkel Plan) officieel van kracht binnen de horeca-cao. Deze regeling biedt horecamedewerkers een persoonlijk ontwikkelbudget om zichzelf te blijven ontwikkelen – binnen of buiten de sector.
Een slimme investering in mensen én in de toekomst van jouw organisatie.
Met de HOP-regeling kunnen medewerkers gebruikmaken van een ontwikkelbudget voor bijvoorbeeld:
Opleidingen en cursussen
Loopbaancoaching
Begeleiding richting ander werk
Het doel is duurzame inzetbaarheid: zorgen dat mensen mee kunnen blijven bewegen in hun loopbaan.
Sinds 1 april 2025 betaal je als werkgever een verplichte premie voor de HOP-regeling.
Dit is een werkgeverspremie — er wordt niets ingehouden op het loon van je medewerkers.
De premie wordt automatisch geïnd via de pensioenafdracht aan het Pensioenfonds Horeca & Catering.
Medewerkers vragen hun ontwikkelbudget zelf aan via www.hopwerkt.nl.
Jij wordt gevraagd hen daarbij te ondersteunen, bijvoorbeeld door tijd of ruimte te bieden voor opleiding of coaching.
Goed personeel vinden én behouden is een uitdaging. De HOP-regeling helpt je daarbij:
β
Medewerkers voelen zich gesteund en gewaardeerd
β
Je laat zien dat je ontwikkeling belangrijk vindt
β
Het helpt verloop en uitval te verminderen
De regeling geldt sinds 1 januari 2024
De premie voor werkgevers is gestart op 1 april 2025
Aanvragen of meer informatie: www.hopwerkt.nl
Bronnen:
Stichting Sociaal Fonds Horeca – www.horeca-arbeidsvoorwaarden.nl
Pensioenfonds Horeca & Catering – www.phenc.nl
HOP werkt – www.hopwerkt.nl