Sinds 1 april 2025 is de nieuwe HOP-regeling (Horeca Ontwikkel Plan) officieel van kracht binnen de horeca-cao. Deze regeling biedt horecamedewerkers een persoonlijk ontwikkelbudget om zichzelf te blijven ontwikkelen – binnen of buiten de sector.
Een slimme investering in mensen én in de toekomst van jouw organisatie.
✅ Wat is de HOP-regeling?
Met de HOP-regeling kunnen medewerkers gebruikmaken van een ontwikkelbudget voor bijvoorbeeld:
- Opleidingen en cursussen
- Loopbaancoaching
- Begeleiding richting ander werk
Het doel is duurzame inzetbaarheid: zorgen dat mensen mee kunnen blijven bewegen in hun loopbaan.
💼 Wat betekent dit voor jou als werkgever?
- Sinds 1 april 2025 betaal je als werkgever een verplichte premie voor de HOP-regeling.
- Dit is een premie die zowel door de werkgever als werknemer wordt betaald— er wordt 50% van de premie ingehouden op het loon van je medewerkers.
- Medewerkers vragen hun ontwikkelbudget zelf aan via www.hopwerkt.nl.
- Jij wordt gevraagd hen daarbij te ondersteunen, bijvoorbeeld door tijd of ruimte te bieden voor opleiding of coaching.
👩🍳 Waarom is dit belangrijk?
Goed personeel vinden én behouden is een uitdaging. De HOP-regeling helpt je daarbij:
✅ Medewerkers voelen zich gesteund en gewaardeerd
✅ Je laat zien dat je ontwikkeling belangrijk vindt
✅ Het helpt verloop en uitval te verminderen
📌 Praktische info
- De regeling geldt sinds 1 januari 2024
- De premie voor werkgevers is gestart op 1 april 2025
- Aanvragen of meer informatie: www.hopwerkt.nl
Bronnen:
Bron: | 14-04-2025